Tuesday 7 April 2015

Vitamin Untuk Otak Cerdas dan Bijak Part 1

Vitamin Shaklee sesuai untuk pelajar


Siapa lembap dan malas akan ketinggalan! Di zaman digital yang serba pantas ini kita berlumba-lumba untuk menjadi lebih maju bagi memenuhi tuntutan keperluan kehidupan kita. 

Antara keluhan ibu bapa zaman sekarang..

"Anak saya mudah keletihan."

"Anak saya bila belajar sekejap sahaja. Dia susah nak fokus."

"Saya risau anak saya terlalu lambat nak pick up. Lambat nak paham sesuatu subjek tu."

Saya bukanlah seorang yang arif apatah lagi anak saya belum lagi bersekolah. Tetapi saya boleh berkongsi cara bagaimana nak menjana otak menjadi cerdas dan bijak hasil dari pembacaan saya. Jadi tak salah kiranya saya berkongsi dengan anda semua. Jom baca sehingga habis entri ini.



Otak yang cerdas amatlah penting lebih-lebih lagi bagi pelajar dan mereka yang mementingkan kecemerlangan dalam hidup. Ramai antara kita mengalami kemerosotan dalam kecerdasan otak. Antara sebabnya ialah terlalu banyak benda yang difikirkan, kurang rehat, kurang taubat, kurang ibadat serta kurang nutrisi.

Antara amalan untuk kecerdasan otak:


  • makanan yang halal dan baik - Ini amat dituntut dalam Islam kerana makanan akan menjadi darah daging kita. Sumber haram akan mencetuskan otak susah untuk fokus, daya ingatan menjadi lemah dan sering mendorong kita melakukan perkara negatif.
  • menjauhi dosa - apabila menjauhi dosa bermakna kita akan menjalani kehidupan yang sihat dari segi rohani dan jasmani. Perbanyakan amalan rohani adalah makanan roh yang terbaik untuk otak. 
  • puasa -  Berpuasa adalah mekanisme terbaik untuk membersihkan perut dan badan dari sisa-sisa pemakanan yang tidak baik sebelum ini. Kajian saintifik pernah dibuat terhadap amalan puasa di kalangan orang Islam. Hasilnya salah satu kebaikan puasa ialah untuk mencerdaskan otak.
  • hafaz Quran - menghafaz al-Quran juga dapat meningkatkan tahap tumpuan seseorang kepada ilmu pengetahuan. Jika tidak berupaya menghafaz, memadai jika dapat melazimi membaca al-Quran secara tartil dan menghafaz beberapa surah serta memahaminya
  • solat sunat - Disiplin dalam solat yang menuntut individu fokus pada solat dapat membantu mereka menumpukan perhatian pada perkara lain di luar solat. 
  • berkawan dengan orang soleh - faktor kawan juga memain peranan. Jika kita berkawan dengan orang soleh dan baik kita juga terdorong untuk melakukan perkara yang baik. Melakukan perkara baik akan menhindarkan diri kita dari melakukan perkara yang negatif dan sia-sia. Setiap amalan yang baik aka mengecas ion-ion positif ke otak sekaligus meningkatkan kecerdasan otak.
Selain daripada amalan di atas, amalan pemakanan supplement atau vitamin untuk otak cerdas dan bijak juga patut dipertimbangkan oleh kita sebagai ibubapa. Faktor kesibukan dengan kerjaya menyebabkan kita kekadang terlupa untuk memberikan makanan tambahan terbaik untuk anak-anak kita. 

Adakah anak kita mendapat makanan yang seimbang dan kaya dengan multivitamin setiap hari?

Ada beberapa vitamin yang boleh saya cadangkan mengikut peringkat umur. Set Vitamin ini boleh diamalkan daripada kanak-kanak hinggalah kepada golongan pelajar di universiti.

Kalau anda nak tahu, sila ikuti entri saya yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment