Thursday 29 January 2015

SEMBELIT SELEPAS BERSALIN DAN SEMASA BERPANTANG

Anda alami sembelit lepas bersalin? Anda mengalami kesukaran untuk buang air besar semasa berpantang?
PENGEDAR SHAKLEE MIRI-SEMBELIT SELEPAS BERSALIN DAN SEMASA BERPANTANG
SEMBELIT SELEPAS BERSALIN DAN SEMASA BERPANTANG 

Bagi ibu yang pertama kali bersalin, pastinya banyak perkara baru yang dipelajari. Bukan sahaja dalam pengurusan bayi, malah juga dalam urusan penjagaan diri selepas bersalin.
Sebaik sahaja bersalin, perkara yang paling dibimbangi oleh ibu ialah macam mana nak buang air kecil, tak pedih ke? Macam mana nak buang air besar, macam susah jer. Serba tak kena kan?

Lebih-lebih lagi jika ibu mengalami banyak jahitan disebabkan luka episiotomi (digunting) semasa melahirkan bayi. Pasti ibu takut untuk membuang air besar kerana khuatir jahitan luka akan terbuka.

Oleh kerana ibu sudah setkan minda begitu, maka kebiasaannya ibu tidak akan berasa hendak membuang air besar dalam tempoh beberapa hari selepas bersalin. Perbuatan sebegini boleh mengundang sembelit.
Bahayakah Sembelit Lepas Bersalin?
Sembelit lepas bersalin sangat membimbangkan kerana boleh mengundang buasir. Silap-silap boleh terbuka jahitan luka episiotomi, lantaran kemutan pada najis yang keras boleh menyebabkan regangan pada jahitan tersebut.
Namun begitu, sembelit lepas bersalin atau semasa berpantang boleh diatasi dengan beberapa cara.
Cara-cara berikut telah saya amalkan sendiri dan Alhamdulillah saya tidak pernah mengalami sembelit lepas bersalin.
Cara Saya Cegah Sembelit Lepas Bersalin
1. Minum air kosong sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Biasanya suami saya akan sediakan. Letak siap-siap dalam bilik supaya senang nak minum bila saya bangun tengah malam untuk menyusukan bayi atau tukar pampers.
2. Banyakkan makan buah oren. Selain baik untuk merawat luka dalaman dan luaran, oren juga boleh menjadi pelawas. Tapi ingat, sebolehnya jus oren jangan disejukkan kerana ibu berpantang tidak digalakkan minum minuman sejuk.
3. Makan lauk yang berkuah. Menu saya dalam pantang biasanya masakan sayur air.
Kalau tak makan nasi, saya makan lauk sahaja. Ia dah membantu untuk saya lawas membuang air besar.
4. Ambil 4 biji Ostematrix sebelum tido. Saya sangat suka Ostematrix kerana ia bukan sahaja berfungsi sebagai pelawas, tetapi juga membantu memberikan saya tidur yang lena sepanjang malam.
Bila bangun menyusu pun, tak rasa pening, sakit badan dan belakang, mudah jer saya sambung tidur semula selepas menyusu.
Bangun keesokan paginya, pasti akan terus buang air besar. Lega rasanya perut, best kan? Description: :)

Mari kita lihat apa yang ada dalam Ostematrix.

PENGEDAR SHAKLEE MIRI-SEMBELIT SELEPAS BERSALIN DAN SEMASA BERPANTANG

Ostematrix membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.
Ostematrix juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.
Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.
Sekiranya anda berminat untuk menggunakan produk Shaklee/konsultasi/menjana pendapatan bersama Shaklee sila hubungi saya melalui;

Siti Khadijah Awih (Id:867607)-Pengedar Sah Shaklee di Miri, Sarawak.
Call/Msg/Whatsapp : 013-5611583/013-5706183
Fb Page : Little Ct'z
♥COD adalah di sekitar Miri dan kawasan yang berdekatan dengannya
♥Penghantaran seluruh Malaysia juga disediakan
Email : ctazri83@gmail.com






No comments:

Post a Comment