Friday 13 December 2013

Apa itu minyak Borega?

Minyak biji Borage (Borago Officinalis)



treats Periodontitis / gingivitis, Supplementation in preterm and very low birthweight infants, Hyperlipidemia, Alcohol-induced hangover, Asthma, Stress, Rheumatoid arthritis, Malnutrition, Seborrheic dermatitis, Infant development / neonatal care, Acute respiratory distress syndrome, Atopic dermatitis, and Cystic fibrosis

Nama Generik: Borago Officinalis

Kategori

Herba & Tambahan

Sinonim

Borage, minyak borage , Borago Officinalis, biji borage, gamma-linolenik (GLA), Glandol ®, n-6 asid lemak politaktepu (PUFA), n-6 PUFA, starflower, minyak starflower.

Latar Belakang

Borage (Borago Officinalis) adalah berasal herba ke Syria yang telah merebak di seluruh Timur Tengah dan Mediterranean. Bunga Borage dan daun boleh dimakan dan biji borage sering ditekan untuk menghasilkan minyak yang sangat tinggi dalam gamma-linolenik (GLA).
Borage digunakan oleh penduduk untuk sindrom premenstrual ( PMS ) dan menopos. Borage juga popular di kalangan wanita tua. Borage dikenali dengan sifat anti-radang dan telah dikaji untuk rawatan penyakit gusi, artritis reumatoid , danasma .
Buat masa ini kontroversi tentang keselamatan borage. Pengguna perlu berhati-hati apabila mengambil borage kerana terdapat kes-kes keracunan selepas kekeliruan dengan Foxglove.

Keterangan

PENAFIAN: Ini kegunaan telah diuji pada manusia atau haiwan. Keselamatan dan keberkesanan tidak selalu terbukti. Antara syarat-syarat ini yang serius, dan perlu dinilai oleh pembekal penjagaan kesihatan yang berkelayakan.
Akut sindrom masalah pernafasan : Akut sindrom masalah pernafasan berlaku apabila kerosakan paru-paru disebabkan oleh kecederaan kepada pundi udara kecil dan kapilari paru-paru. Borage boleh meningkatkan jantung dan fungsi paru-paru dan mengurangkan radang paru-paru di akut sindrom masalah pernafasan.
Gred: B 
Periodontitis / gingivitis : Bukti awal menunjukkan bahawa borage mempunyai kesan anti-radang yang boleh membuat ia memberi manfaat dalam merawat periodontitis (penyakit gusi). Penyelidikan tambahan diperlukan untuk menentukan dos yang terbaik dan pentadbiran minyak borage.
Gred: B 
Rheumatoid arthritis: Bukti awal menunjukkan bahawa asid gamma linolenik (GLA) telah dikenali kesan anti-radang yang boleh membuat ia memberi manfaat dalam merawat artritis reumatoid. Penyelidikan tambahan diperlukan untuk menentukan dos optimum dan pentadbiran.
Gred: B 
Alkohol yang disebabkan mabuk: Minyak Borage boleh membantu merawat atau mencegah Keletihan alkohol yang disebabkan, walaupun kajian tambahan diperlukan dalam bidang ini.
Gred: C 
Asma: Awal bukti menunjukkan bahawa asid gamma linolenik (GLA) boleh mempunyai beberapa immunosuppressant aktiviti yang boleh membantu dalam mengurangkan gejala asma.
Gred: C 
Dermatitis atopik : dermatitis atopik adalah penyakit kulit yang dicirikan oleh gatal-gatal, bersisik, penebalan kulit dan biasanya terletak di muka, siku, lutut, dan lengan. Bukti minyak borage dalam rawatan dermatitis atopik adalah bercampur-campur. Kajian tambahan diperlukan dalam bidang ini.
Gred: C 
Cystic fibrosis : cystic cystic adalah gangguan genetik yang menjejaskan lapisan mukus daripada paru-paru yang membawa kepada masalah pernafasan dan kesukaran lain. Bukti awal menunjukkan bahawa minyak borage mungkin mempunyai beberapa faedah pada pesakit cystic fibrosis.
Gred: C 
Hiperlipidemia : hiperlipidemia bermakna terdapat tahap melebihi lemak dalam darah. Lemak ini boleh trigliserida atau kolesterol . Hiperlipidemia adalah sering dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung dan strok. Asid gamma linolenik boleh mengurangkan plasma paras trigliserida dan meningkatkan kepekatan HDL-kolesterol. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian diperlukan untuk menentukan kesan borage pada tahap lipid dalam darah.
Gred: C 
Bayi pembangunan / penjagaan neonatal (pada bayi pramatang): bayi pramatang mungkin memerlukan asid lemak suplemen. Gamma suplemen asid linolenik boleh meningkatkan perkembangan kognitif, berat badan, dan keuntungan panjang, terutamanya dalam kanak-kanak lelaki. Satu lagi kajian diperlukan untuk mengesahkan keputusan ini.
Gred: C 
Malnutrisi (sindrom yang kompleks keradangan): Pada masa ini, terdapat bukti yang ada tidak mencukupi menilai keberkesanan borage dalam rawatan malnutrisi.
Gred: C 
Dermatitis seborrheic (bayi): dermatitis Seborrheic adalah sejenis keradanganruam kulit . Pada masa ini, terdapat bukti yang mencukupi untuk menyokong borage dalam rawatan dermatitis seborrheic.
Gred: C 
Tekanan: Borage minyak boleh mengurangkan perubahan jantung kepada tekanan akut. Kajian yang lebih berkualiti tinggi yang diperlukan dalam bidang ini.
Gred: C 
Suplemen dalam pramatang dan bayi berat lahir yang sangat rendah (asid lemak): A mengandungi minyak borage formula tidak muncul untuk menjejaskan pramatang dan sangat rendah bayi berat lahir, walaupun kajian yang lebih diperlukan dalam bidang ini.
Gred: C 

Sekiranya anda berminat untuk menggunakan produk Shaklee/konsultasi/menjana pendapatan bersama Shaklee sila hubungi saya melalui;

Siti Khadijah Awih (Id:867607)-Pengedar Sah Shaklee di Miri, Sarawak.
Call/Msg/Whatsapp : 013-5611583/013-5706183
Fb Page : Little Ct'z
♥COD adalah di sekitar Miri dan kawasan yang berdekatan dengannya.
Email : ctazri83@gmail.com

1 comment:

  1. I have become happy to have a look at this newsletter after searching at google, after reading I have written a chunk of the article about gala apple nutrition facts Thank you for the thing and supporting me.

    ReplyDelete