Tuesday 17 December 2013

MAKANAN MENCEGAH KEGUGURAN RAMBUT


Mengatasi Keguguran rambut melalui permakanan. Orang tua-tua selalu berkata bila anak sudah mula main “ buih” nanti rambut ibu akan gugur. Termasuklah mak saya sendiri. Tapi mungkin ianya hanya mitos sahaja.




Apa yang perlu kita ketahui ialah, hormone dalam darah kita mengalami perubahan semasa mengandung dan setelah melahirkan anak. Tunggu dulu!!! Jangan panic yer wahai ibu-ibu sekalian. Anda tidak akan jadi botak. Saya pun dulu risau bila hamper luas rambut bahagian hadapan saya disebabkan keguguran rambut. Tetapi sekarang ianya beransur pulih…
Dan anda ada pelbagai cara untuk mengatasinya…salah satu carakan hanya adalah melalui pemakanan.  Makanan sangat penting kerana vitamin, sumber mineral dan galian dalam pemakanan tersebut, mampu menyimbangkan hormon dalam badan anda.

TELUR DAN DAGING AYAM :-


- sebahagian besar rmabut berasal daripada protein.  Jadi, memakan ayam, telur, keju rendah lemak, almond dan yogurt semulajadi boleh menggalakkan pertumbuhan dan mencegah kerosakan atau keguguran rambut.

GANDUM :-


- Makan gandum secara teratur, bukan saja boleh meningkatkan tenaga tetapi boleh mempertahankan warna dan mencegah rambut gugur.  BUah kering dan kekacang mengandungi zat besi, sulfur dan biotin.  Mineral tersbut menjadi sumber vitamin E yang boleh meningkatkan peredaran darah pada kulit dan inositol yang boleh mempertahankan kesihatan akar rambt sehingga mencegah keguguran rambut.

SAYURAN HIJAU :-


- Bayam dan brokoli memiliki kandungan vitamin A dan C.  Vitamin ini diperlukan untuk menghasilkan sebum yang berfungsi sebagai pelembut semulajadi untuk melembap dan menguatkan akar rambut.

BUAH-BUAHAN SEGAR :-


- Tembikai, pisang, epal, oren dan buah-buahan lain dapat memberikan tubuh kuantiti khasiat penting yang baik bagi mengurangkan keguguran rambut.

MAKANAN LAUT :-



- Kandungan zink pada makanan laut seprti kerang, udang dan tiram membantu mencegah rambut gugur dan menguatkan akar rambut.  Ia turut membantu sel-sel tubuh menjaga hormon dalam penyerapan vitamin lebih baik untuk pertumbuhan rambut.

Larat ker wahai ibu-ibu nak makan semua ini demi untuk mengelakkan keguguran rambut. Apa yang saya amalkan sehingga kini ialah dengan memakan supplement dari Shaklee seperti Zinc Complex, Vitamin E dan ESP. Shaklee juga mempunyi syampu dan rawatan yang lain. Nanti, InsyaAllah saya akan kongsikan bersama anda semua.

Sekiranya anda berminat untuk menggunakan produk Shaklee/konsultasi/menjana pendapatan bersama Shaklee sila hubungi saya melalui;

♥Siti Khadijah Awih (Id:867607)-Pengedar Sah Shaklee di Miri, Sarawak.
♥Call/Msg/Whatsapp : 013-5611583/013-5706183
♥Fb Page : Little Ct'z
♥COD adalah di sekitar Miri dan kawasan yang berdekatan dengannya.
♥Email : ctazri83@gmail.com

No comments:

Post a Comment